0

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΑΠΟ ΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

Η προσβολή, έπεσε σαν χαστούκι στο πρόσωπο της τιµής και της αξιοπρέπειας του µικρού Νικήτα. Κι αν κάποιους άλλους µια προσβολή θα ήταν αρκετή για να τους καταρρακώσει, τον Νικήτα τον έκανε πιο δυνατό. Ισχυροποίησε τη θέλησή του ν’ ανέβει τα σκαλιά της επιτυχίας, µέσω του µόνου πράγµατος που θεωρείται στην εποχή µας ισχυρό… του χρήµατος. Όλα έδειχναν πως κάθε προσπάθειά του προς αυτήν την κατεύθυνση, καρποφορούσε. Όµως η ζωή, του επιφύλασσε τραγωδίες και η τυχαία συνάντηση µε µια γύφτισσα, ήρθε να τον προειδοποιήσει.

Η απόγνωση, η απώλεια, η θλίψη, θα του χτυπούσαν την πόρτα και θα ήταν υποχρεωµένος να ανοίξει την ψυχή του να τις φιλοξενήσει. Ό,τι είχε καταφέρει κοινωνικά και οικονοµικά µέχρι τότε, θα χανόταν και τη θέση του θα έπαιρνε η καταστροφή κάθε ψυχικού και υλικού πλούτου, που είχε δηµιουργήσει. Όση ευτυχία του είχαν δώσει τα πανέµορφα µάτια της αγαπηµένης του, θα έσβηνε και τη θέση της θα έπαιρνε ο θάνατος και το σκοτάδι. Θυµόταν πως, όταν αποµακρύνονταν η γύφτισσα, είχε µουρµουρίσει το τέλος της προφητείας της… Μιλούσε για επερχόµενη γαλήνη… Μα αυτή δεν φαινόταν πουθενά στον ορίζοντα του Νικήτα, που καταδικάστηκε να τον αγναντεύει µέσα από τα σίδερα µιας φυλακής.

Το τέλος διαγράφονταν ζοφερό… ή µήπως όχι; Το µυθιστόρηµα του Σάββα Ηλία, ακολουθεί τη ζωή του Νικήτα σαν σενάριο κινηµατογραφικής ταινίας, από την απόλυτη φτώχεια στα πλούτη, από την πλήρη ευτυχία της ψυχής στην αδυσώπητη µοναξιά, από την ειρήνη, σ’ έναν τραγικό πόλεµο και επιστροφή σε µια ασθµαίνουσα ειρήνη, σκιαγραφώντας παράλληλα µια εποχή που σφραγίστηκε από την τραγωδία που διαδραµατίστηκε στην Κύπρο.

ΚΡΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣ

Επαληθεύτηκε η προφητεία της γύφτισσας, ότι ο ήρωας του Σάββα Ηλία, ο Νικήτας, δικαιώνεται μετά από απίστευτες περιπέτειες σε μια δύσμοιρη ζωή. Είναι μυθιστόρημα συναρπαστικό, φανταστικό μεν, αλλά που μπορεί να συμβεί σε κάποιον από μας. Μα και η ίδια η ζωή του συγγραφέα υπήρξε συγκλονιστική· ένας μύθος που διδάσκει και νέους. Δυσβάσταχτα προσωπικά βιώματά του μεταφέρονται με ένταση και ζέση στα γραφόμενά του, όπως σκηνές από τη βιοπάλη του ίδιου του Ηλία, όπου ρίχτηκε όταν ήταν μαθητής, σκηνές απ’ την απάνθρωπη αιχμαλωσία του απ’ τους Τούρκους (1974).

Υπάρχει σαφής συστοιχία των έργων του Ηλία με δραματικές φάσεις της ζωής του ή με ασύγγνωστες συμπεριφορές ‘των περίξ’ – αυτό σπάνια συμβαίνει σε έργα ομοτέχνων. Θεωρώ τον Ηλία δεξιοτέχνη, με γραφή που προβάλλει τα αδιέξοδα του βίου πολλών, τις διαψεύσεις ή ανατροπές στη ζωή, τον αγώνα για επιβίωση, δικαίωση. Εκπλήσσει η φαντασία του, η ευρηματικότητα και η μαχητικότητά του για ένα καλύτερο αύριο. Είναι ένα έργο που, ενσυνείδητα ή ασυνείδητα, εμπεριέχει στοιχεία αρχαίου δράματος π.χ. η ύβρις και η τίσις-τιμωρία καταχραστών, η κάθαρση κι ακόμη το ευ αγωνίζεσθαι!

Μία τραγωδία, αρχαία και σύγχρονη! Διαβάζοντας έργα σαν αυτό, νιώθουμε βαθύτερα το δράμα της Κύπρου και ότι η αναζήτηση της αγάπης σώζει τον άνθρωπο. Αδημονώ να διαβάσω και επόμενα έργα του μοναδικού Σάββα Ηλία, του άξιου μέλους της ΕΛΚ.

Δρ Ιωσήφ Σ. Ιωσηφίδης
Πρόεδρος Ένωσης Λογοτεχνών Κύπρου | ΕΛΚ
Αντιπρόεδρος Συνδέσμου Πολιτισμού Ελλάδας Κύπρου | ΣΠΕΚ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ

Ο Σάββας Ηλία γεννήθηκε το 1948 στο χωριό Αγγλισίδες της Κύπρου. Είναι απόφοιτος της Αμερικανικής Ακαδημίας Λάρνακας, είναι Associate του Institute of Bankers και εργάστηκε για 31 χρόνια ως τραπεζικός υπάλληλος. Είναι παντρεμένος και έχει τρία παιδιά και έξι εγγόνια. Άρχισε να γράφει το 2004 και ως τώρα έχουν εκδοθεί τέσσερα βιβλία του και ένα ραδιοφωνικό θεατρικό του έργο.

  • Ενενήντα τρεις + 1 ημέρες (δυο εκδόσεις) – ο συγγραφέας περιγράφει τα όσα έζησε ως έφεδρος στρατιώτης κατά την τούρκικη εισβολή του 1974 και την μετέπειτα αιχμαλωσία και « φιλοξενία» του στις φυλακές των Αδάνων και ακόμη πιο βαθιά στα μπουντρούμια του Αντίγιαμα.
  • Γλυκόπικρες Μνήμες – η ιστορία αναφέρεται στην περίοδο 1954-1959 σ’ ένα κυπριακό χωριό με Έλληνες και Τούρκους. Μέσα από την ιστορία ενός μαθητή του δημοτικού με το σκύλο του, περιγράφεται η ζωή στο χωριό, οι συνέπειες της έναρξης του αγώνα της ΕΟΚΑ, πώς και πόσο διαταράχτηκαν οι σχέσεις μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων, οι επιφυλάξεις της αριστεράς καθώς και η εκτέλεση ενός προδότη που κατά πολλούς ουδεμία προδοσία διέπραξε.
  • Το Ερωτικό Κελάδημα της Καρδερίνας (εκδόσεις Ωκεανίδα) – Περιπετειώδες ερωτικό δράμα με επίκεντρο τον έρωτα ενός εύπορου νέου με την κόρη ενός μοχθηρού και ύπουλου λεπρού.
  • Η Κόρη του Κουασιμόδο (εκδόσεις Πήλιο) – Γύρω από ένα κοριτσάκι με σύνδρομο Down, «μογγολάκι» για την τότε εποχή της προκατάληψης, περιστρέφεται ο έρωτας, η δολοπλοκία, η απιστία, αναμεμιγμένα με ανθρωπιά, αλτρουισμό, συγχώρεση… και απίστευτες αλλά πιθανές ανατροπές.
  • To τρομερό Μυστικό του Πατέρα – ραδιοφωνικό θεατρικό έργο που κατόπιν διαγωνισμού μεταδόθηκε από το ΡΙΚ.

You may also like

Comments

Leave a reply