0

Στις 12 Απριλίου 2022 κυκλοφορεί το βιβλίο «CINEεπιλογές / 100 κρυμμένα κινηματογραφικά ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ» του Γιώργου Ξανθάκη -μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.).

Η συναρπαστική ιστορία του κινηματογράφου διαθέτει ανεκτίμητο πλούτο από αξιομνημόνευτα έργα υψηλής Τέχνης. Κάποια από αυτά είναι καταξιωμένα στη συλλογική συνείδηση και έχουν μόνιμη θέση στις αμέτρητες λίστες αξιολόγησης που δημοσιεύονται κατά καιρούς. Ωστόσο, υπάρχουν και πολλά υποτιμημένα ή ξεχασμένα αριστουργήματα, που έχουν αγνοηθεί αδικαιολόγητα ενώ θα έπρεπε να είναι ευρύτερα γνωστά και αναγνωρισμένα. Οι λάτρεις του σινεμά μένουν πολλές φορές έκπληκτοι όταν ανακαλύπτουν το μεγαλείο αυτών των άδικα παραγνωρισμένων ταινιών.

Στο βιβλίο περιλαμβάνονται τίτλοι που καλύπτουν το χρονικό διάστημα περίπου 90 ετών (1930-2018) και μπορούν να διακριθούν σε δύο κατηγορίες:

  • Στην πρώτη κατηγορία περιλαμβάνονται έργα σχετικά άγνωστων σκηνοθετών, όπως οι Joseph H. Lewis, Cy Endfield, Lary Peerce, Frank Perry, Robin Hardy, James Toback, Dominque Forma κ.ά., που έκαναν μόνο μια εξαιρετική ταινία σε μια, κατά τα άλλα, μέτρια φιλμογραφία.
  • Στη δεύτερη κατηγορία υπάρχουν ταινίες επιδραστικών δημιουργών, όπως Jean Renoir, Charles Chaplin, John Ford, Federico Fellini, Luchino Visconti, Martin Scorsese κ.ά., που έμειναν άδικα στη σκιά των μεγάλων εμπορικών επιτυχιών τους.

Η αρxιτεκτονική του βιβλίου περιλαμβάνει 100 κεφάλαια, όσες και οι ταινίες που παρατίθενται σε χρονολογική σειρά. Κάθε κεφάλαιο αποτελείται από δύο μέρη: το πρώτο περιλαμβάνει τη σύνοψη και την ανάλυση της ταινίας, ενώ το δεύτερο τη συνοπτική ανάλυση της φιλμογραφίας και της τεχνοτροπίας του σκηνοθέτη-δημιουργού.

Οι συνόψεις της πλοκής είναι σύντομες, έτσι ώστε να προσελκύουν τον αναγνώστη να δει την ταινία χωρίς να καταστρέψουν τη μαγεία της θέασης, με τα λεγόμενα spoilers. Η εστίαση της ανάλυσης αφορά περισσότερο την αφήγηση, τον θεματικό πυρήνα και την κοσμοθεωρία του δημιουργού, καθώς το μήνυμα μιας ταινίας περνάει κυρίως μέσα από την πλοκή. Η αναφορά σε τεχνικά θέματα είναι περιορισμένη, καθώς η απόλαυση μιας ταινίας δεν προϋποθέτει απαραίτητα την άριστη γνώση τεχνικών όρων όπως ντεκουπάζ, γωνία λήψης, κάδρο, γκρο πλαν. Άλλωστε, η πρόσληψη μιας ταινίας κρίνεται από τη μυστηριακή δύναμη που ασκεί στον θεατή η εικόνα με τη γοητεία, την ποιότητα και την αισθητική της, προκαλώντας συγκίνηση, μέθεξη και ανάταση ψυχής.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚO ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
Γεννήθηκα, ζω και εργάζομαι στη νεοκλασική Ερμούπολη της Σύρου, ως καθηγητής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών οφείλω το «ζῆν», στον κινηματογράφο το «εὖ ζῆν».

Είμαι πτυχιούχος της Σχολής Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Επίσης έχω σπουδάσει «Ιστορία κινηματογράφου, πρακτικές & Βασικές αρχές κινηματογράφου» στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Είμαι τακτικό μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.).

Το 2002 συμμετείχα στη διοργάνωση του προγράμματος «ΠΑΜΕ ΣΙΝΕΜΑ» του Υπουργείου Παιδείας, στα σχολεία των Κυκλάδων, ως εκπρόσωπος της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Το καλοκαίρι του 2007 διοργάνωσα το «Φεστιβάλ Κινηματογράφου για παιδιά» στην Ερμούπολη της Σύρου, σε συνεργασία με την Πολιτιστική Επιτροπή του Δήμου Ερμούπολης.

Υπήρξα πρωτεργάτης στη δημιουργία της κινηματογραφικής λέσχης «ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΣΙΝΕΜΑ» στην Ερμούπολη Σύρου, συγγράφοντας & παρουσιάζοντας τις εισηγήσεις των προβολών.

Στο διάστημα 2017-2020 υπήρξα κινηματογραφικός συντάκτης στην Κυκλαδίτικη εφημερίδα «ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ», με την εβδομαδιαία στήλη “Σινεπιλογές”. Επιπλέον γράφω αναλύσεις ταινιών με αναφορά στη φιλμογραφία σκηνοθετών στο ηλεκτρονικό περιοδικό Τέχνης “Fermouart”. Κείμενά μου έχουν δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του «Κέντρου Μελετών & Ερευνών για το Σινεμά» και στο περιοδικό Τέχνης ‘’Fractal.gr’’ .

To 2017 δημιούργησα τη διαδικτυακή κινηματογραφική ομάδα, “CINEπιλογές’’ και είμαι ‘’External reviewer’’ στην κορυφαία πλατφόρμα για τον κινηματογράφο IMDb. Κινητήρια δύναμη μου είναι η ρήση του Αντρέ Μπαζέν: “Ο κινηματογράφος είναι ένα ανοικτό παράθυρο στον κόσμο”. Πρόσφατα έγινα τακτικό μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου.

You may also like

Comments

Leave a reply

Your email address will not be published.