0

Η ιδρυτική οµάδα. Αυτή είναι η απάντηση που δίνουν αρκετοί εκπρόσωποι της αγοράς των νεοφυών επιχειρήσεων, όταν καλούνται να εντοπίσουν το βασικότερο στοιχείο που μπορεί να οδηγήσει μια startup στην επιτυχία. Και μάλλον έχουν δίκιο, καθώς δίχως αυτή, μία καινοτόμος ιδέα δεν θα μπορούσε να μετουσιωθεί σε προϊόν και να προσελκύσει ύστερα από χρόνια το ενδιαφέρον κορυφαίων εταιρειών. Ιδρυτές επιτυχημένων startups κατόρθωσαν σε μια περίοδο όπου η χώρα βρισκόταν στη δίνη της οικονομικής κρίσης, να ρισκάρουν και να βρουν διέξοδο αναπτύσσοντας πλατφόρμες και εφαρμογές, οι οποίες θα «έλυναν τα χέρια» των εταιρειών αλλά και των καταναλωτών λίγα χρόνια αργότερα. Με τις παραδοσιακές επιχειρήσεις να καταρρέουν κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, οι ιδρυτές αυτών των εταιρειών, απόφοιτοι ελληνικών πανεπιστημίων, άρχισαν να χτίζουν τα θεμέλια μιας αγοράς, σχεδόν ανύπαρκτης τα προηγούμενα χρόνια.

Παρά τις δυσκολίες αλλά και τις αποτυχημένες απόπειρες, τελικά πίστεψαν στο όραμά τους, εμπνεύστηκαν από τις αλλαγές που έφερε η τεχνολογία και 5-10 χρόνια μετά την ίδρυσή τους κατόρθωσαν να απογειωθούν. «Υπήρξαν αρκετά πισωγυρίσματα κατά τη διάρκεια της πορείας μας», αναφέρει ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Pollfish, Γιάννης Παπαδάκης, εταιρεία που ιδρύθηκε το 2013, στην «καρδιά» δηλαδή της κρίσης χρέους. «Εργαζόμουν 14 ώρες την ημέρα στην προηγούμενη startup μου, η οποία βρισκόταν στα πρόθυρα αποτυχίας», τονίζει ο Γιάννης Τσιώρης, συνιδρυτής της InstaShop, η οποία δημιουργήθηκε στο Ντουμπάι το 2015. Επειτα από διαδρομή περίπου 10 ετών, η Pollfish υπέγραψε την περασμένη εβδομάδα τη συμφωνία εξαγοράς της από την αμερικανική Prodege, η Accusonus εξαγοράστηκε από τη Facebook, η Softomotive βρίσκεται εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο στην «αγκαλιά» της Microsoft και η InstaShop κατέληξε στη γερμανική Delivery Hero. «Tα success stories που θα βλέπουμε θα είναι όλο και περισσότερα», προανήγγειλε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο Μάριος Σταυρόπουλος, γενικός διευθυντής RPA της Microsoft και συνιδρυτής της Softomotive, δήλωση που δείχνει να επιβεβαιώνεται μετά την εξαγορά του 49% της Viva Wallet από την JP Morgan, την εξαγορά της Pollfish αλλά και άλλες συμφωνίες που είναι στην τελική ευθεία.

ΙΩΑΝΝΑ ΑΓΓΕΛΙΔΑΚΗ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΙΩΡΗΣ
ΙnstaShop

Καλή ιδέα, πολλή δουλειά φέρνουν την επιτυχία.

Η «χρυσή ιδέα» των 360 εκατ. δολ. δημιουργήθηκε το 2015 από δύο Ελληνες που μετανάστευσαν στο Ντουμπάι, λίγα χρόνια μετά τη φοίτησή τους στη χώρα μας. Απόφοιτοι της σχολής μηχανικών παραγωγής και διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, η Ιωάννα Αγγελιδάκη και ο Γιάννης Τσιώρης κατόρθωσαν μέσα σε μία πενταετία να κατακτήσουν την αγορά της Μέσης Ανατολής, να δημιουργήσουν μία εταιρεία με ετήσιο τζίρο 300 εκατ. δολ. και να εξαγοραστούν από την Delivery Hero το 2020. «Η αγορά της Μέσης Ανατολής αποδεικνύεται πολύ εύφορη για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως είναι η InstaShop», ανέφεραν σε συνέντευξη που παραχώρησαν το 2020, επισημαίνοντας ότι «απαιτείται πολλή δουλειά ώστε η InstaShop να φτάσει να παρέχει την αναμενόμενη αξία». Πράγματι, ο δρόμος για τους δύο ιδρυτές δεν ήταν εύκολος καθώς, ιδίως στα πρώτα τους βήματα, κλήθηκαν να λάβουν αποφάσεις καθοριστικής σημασίας, προκειμένου να μπορέσουν να εργαστούν πάνω στην ιδέα της InstaShop. «Εργαζόμουν εντατικά 14 ώρες την ημέρα στην προηγούμενη startup μου, η οποία βρισκόταν στα πρόθυρα αποτυχίας», είχε δηλώσει ο κ. Τσιώρης. «Στο διάστημα αυτό, και προκειμένου να κερδίσω λίγο χρόνο, δεν πήγαινα στο σούπερ μάρκετ, αλλά πραγματοποιούσα τις αγορές τηλεφωνικά, πρακτική άκρως διαδεδομένη στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Συνήθως, όμως, η εμπειρία εξυπηρέτησης ήταν απογοητευτική. Άλλοτε έπρεπε να καλέσω πολλές φορές, άλλοτε έφερναν λάθος προϊόντα ή με μεγάλη καθυστέρηση. Εν γένει, το επίπεδο της εξυπηρέτησης ήταν πάρα πολύ χαμηλό. Οπότε σκέφτηκα: Γιατί να μην υπάρχει μια εφαρμογή η οποία με μερικά μόνο κλικ και σε λιγότερο από 60 λεπτά θα έφερνε τα ψώνια στην πόρτα του σπιτιού μου; Η ιδέα για τη δημιουργία μιας τέτοιας υπηρεσίας ήταν δυνατή και ωρίμαζε στη σκέψη μου αρκετό καιρό. Ως εκ τούτου, έλαβα μία από τις πιο δύσκολες αποφάσεις της ζωής μου, να αλλάξω ρότα και να εγκαταλείψω το πρότζεκτ στο οποίο δούλευα 14 ώρες την ημέρα για 17 μήνες», δηλώνει, τονίζοντας πως «σήμερα μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι η αλλαγή πορείας μόνον οφέλη είχε και η απόφαση φαίνεται να δικαιώθηκε, παρότι ήταν μία από τις πιο δύσκολες και ψυχοφθόρες που έλαβα ποτέ». Kάπως έτσι γεννήθηκε και η InstaShop. «Ξεκινήσαμε το 2015 με μια πολύ μικρή ομάδα πέντε ατόμων, ενώ δεν είχαμε καν έτοιμη την εφαρμογή όταν υπογράψαμε το πρώτο μας συμβόλαιο με ένα μικρό σούπερ μάρκετ».

ΜΑΡΙΟΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
Softomotive

Στοχεύαμε από την αρχή σε μεγάλες επιχειρήσεις.

«Ξεκίνησα την εταιρεία το 2005 με σκοπό να φτιάξω ένα πρόγραμμα που θα αυτοματοποιεί εργασίες, καθώς έκανα αρκετά επαναλαμβανόμενα πράγματα στη δουλειά μου», τονίζει ο Μάριος Σταυρόπουλος, γενικός διευθυντής RPA της Microsoft και συνιδρυτής της Softomotive, νεοφυής εταιρεία που εξαγοράστηκε το 2020 από τον αμερικανικό κολοσσό. «Έτσι, αναπτύχθηκε το WinAutomation το οποίο άρχισε να γίνεται δημοφιλές σε μια μερίδα χρηστών, προσελκύοντας από κάποια στιγμή το ενδιαφέρον εταιρειών που θέλησαν να χρησιμοποιήσουν αυτή την τεχνολογία για να αυτοματοποιήσουν διεργασίες σε μεγάλη κλίμακα. Τότε, δηλαδή το 2012-2013, ήταν η εποχή που ξεκίνησε το RPA. Το 2014 εντάχθηκε στην ομάδα ο συνεταίρος μου Αργύρης Κανίνης, με τον οποίο γνωριζόμασταν από το πανεπιστήμιο. Έκτοτε, η πρόκληση για εμάς ήταν να μετατρέψουμε την εταιρεία από Β2C σε Β2Β και να απευθυνθούμε σε εταιρείες μεγάλου μεγέθους. Από εκεί και πέρα άρχισε η εξέλιξή της». Με αυτά τα λόγια ο ίδιος περιγράφει τα πρώτα βήματα της εταιρείας, πριν αυτή φθάσει να «γοητεύσει» τη Microsoft. Ο κ. Σταυρόπουλος και ο κ. Κανίνης ήταν φοιτητές στο τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, και ήδη από μικροί είχαν πάθος με τους υπολογιστές. Όπως αφηγήθηκαν στο outliers, podcast της Endeavor, τόσο ο ίδιος που γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Καβάλα, όσο και ο κ. Κανίνης που μεγάλωσε στην Αθήνα ήρθαν σε επαφή με τους υπολογιστές στο Γυμνάσιο και πολύ γρήγορα «κόλλησαν» το μικρόβιο του προγραμματισμού. Τα δε πρώτα τους βήματα, μετά την αποφοίτησή τους από το πανεπιστήμιο, τα έκαναν σε εταιρείες του ιδιωτικού τομέα. Ο δε κ. Σταυρόπουλος μπήκε από νωρίς στον χώρο του επιχειρείν ιδρύοντας την εταιρεία λογισμικού Likno στις αρχές του 2000. Έπειτα ακολούθησε η Softomotive, η εκτόξευση της παγκόσμιας αγοράς του RPA, η χρηματοδότηση 25 εκατ. δολ. από την Grafton Capital το 2018 και η εξαγορά της εταιρείας από τη Microsoft. Τι ήταν αυτό που την έκανε ελκυστική στην αμερικανική εταιρεία; Το γεγονός ότι η τεχνολογία της στόχευε σε πελάτες που δεν είναι developer. Αυτό το όραμα οδήγησε και στη δημιουργία ενός development center της Microsoft στην Αθήνα, όπου αναπτύσσεται τεχνολογία RPA του προγράμματος Power Automate, το οποίο είναι εγκατεστημένο στα νέα Windows 11.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ
Pollfish

Πετύχαμε γιατί βρήκαμε αυτό που αναζητούσε η αγορά.

«Αναγκαστήκαμε να αναπροσαρμόσουμε αρκετές φορές το προϊόν μας με βάση τις ανάγκες της αγοράς. Στόχος όμως από την αρχή ήταν να γίνει η Pollfish μια μεγάλη εταιρεία. Οπότε, είτε θα πήγαινε στο μηδέν είτε θα απογειωνόταν», δηλώνει ο Γιάννης Παπαδάκης, διευθύνων σύμβουλος και ένας εκ των ιδρυτών της Pollfish.

O ίδιος, μαζί με τους Ανδρέα Βούρκο, Γιάννη Ζαούδη και Ζήση Μπέλλα ίδρυσαν την εταιρεία το 2013 δίνοντάς της την τελική μορφή το 2016. Τότε ξεκίνησε να έχει πελάτες και να αυξάνει σταδιακά τα μηνιαία έσοδά της, φθάνοντας σήμερα να αγγίζει σε τζίρο τα 20 εκατ. δολ., βοηθώντας μέσα από την πλατφόρμα της τις επιχειρήσεις να κάνουν έρευνες αγοράς, χωρίς να χρειάζονται εξειδικευμένο προσωπικό. Ο κ. Παπαδάκης από πολύ νωρίς ανακάλυψε ότι ο προγραμματισμός τον γοητεύει. «Γεννήθηκα στην Ελλάδα, μεγάλωσα μέχρι τα 5 στη Γερμανία, πήγα σχολείο στην Αλίαρτο Βοιωτίας και σπούδασα μηχανικός υπολογιστών και πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Επέλεξα να πάω εκεί γιατί ο προγραμματισμός μου άρεσε από νεαρή ηλικία», δηλώνει, προσθέτοντας πως εκεί γνώρισε ένα μεγάλο μέρος από τα μέλη που πλαισίωσαν αργότερα την ιδρυτική ομάδα της Pollfish. «Mετά το πανεπιστήμιο έκανα μία πρώτη επιχειρηματική προσπάθεια, που είχε ενδιαφέρον αλλά δεν είχε επιτυχία», επισημαίνει, προσθέτοντας πως αυτή αφορούσε τη δημιουργία εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα (mobile apps). Ύστερα μπήκε στη ζωή του η Pollfish. Η εταιρεία μετεξελίχθηκε σε μία ολοκληρωμένη διαδικτυακή πλατφόρμα, που επιτρέπει σε εταιρείες και ιδιώτες να πραγματοποιούν έρευνες αγοράς χρησιμοποιώντας ένα εύχρηστο διαδραστικό ερωτηματολόγιο (online mobile survey).

Μάλιστα, η εταιρεία μπορεί να διανέμει τα ερωτηματολόγια στα κινητά τηλέφωνα περισσότερων από μισό δισ. καταναλωτών σε όλο τον κόσμο, λαμβάνοντας απαντήσεις με ακρίβεια σε πραγματικό χρόνο. «Πριν φτάσουμε στο σημείο να αριθμούμε 3.500 πελάτες, κάναμε αρκετά πισωγυρίσματα. Στην αρχή, ενώ αριθμούσαμε πολλούς δημιουργούς εφαρμογών που συνεργάστηκαν με την Pollfish, ο αριθμός των πελατών δεν αναπτυσσόταν αντίστοιχα». Ο ίδιος διαπιστώνει πως «ο ενθουσιασμός των πελατών στα πρώτα μας βήματα ήταν υποτονικός, κάτι που ενδεχομένως συνέβη επειδή το προϊόν δεν ήταν αρκετά ώριμο, αλλά και η αγορά δεν ήταν έτοιμη να το δεχτεί. Ευτυχώς όμως οι επενδυτές μας, το Odyssey Venture Partners και το PJ Tech Catalyst, πίστεψαν στο όραμά μας και μας χρηματοδότησαν την περίοδο 2013-2015», τονίζει. Το 2018 η εταιρεία έκλεισε γύρο χρηματοδότησης ύψους 6,3 εκατ. δολ. «Έπειτα από αυτή τη χρηματοδότηση αποδείξαμε ότι η εταιρεία μπορεί να μεγαλώνει με πολύ γρήγορους ρυθμούς», δηλώνει αποκαλύπτοντας πως μετά την εξαγορά –το τίμημα της οποίας αγγίζει κατά πληροφορίες τα 70-85 εκατ. δολ.– η ομάδα που διατηρεί στην Αθήνα θα μεγαλώσει σημαντικά.

ΗΛΙΑΣ ΚΟΚΚΙΝΗΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΣΙΛΦΙΔΗΣ

accusonus

Καταλάβαμε τα προβλήματα που έπρεπε να λύσουμε.

Το επιστημονικό τους υπόβαθρο αλλά και η εμπειρία τους στον κλάδο της μουσικής αποδείχθηκαν ο κατάλληλος συνδυασμός για τη δημιουργία της νεοφυούς accusonus, εταιρείας που αναπτύσσει τεχνολογικά εργαλεία τα οποία βοηθούν στην επεξεργασία ήχου και βίντεο. «Το γεγονός ότι ο Ηλίας κι εγώ είχαμε ερευνητικό υπόβαθρο αλλά και εμπειρίες από την αγορά, μας βοήθησε να καταλάβουμε σε βάθος τα καθημερινά προβλήματα που υπάρχουν στη βιομηχανία της μουσικής», τονίζει σε κάθε ευκαιρία ο κ. Τσιλφίδης. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2013 από τον ίδιο και τον Ηλία Κοκκίνη, ενώ σημαντικός σταθμός για την εξέλιξή της ήταν η ένταξη του Mιχάλη Τζάννε στην ομάδα της εταιρείας. Ο ίδιος είναι συνιδρυτής αλλά και angel investor, ενώ υπήρξε CEO της εισηγμένης στον Nasdaq, Aware, εταιρείας που πρωτοστάτησε στην ανάπτυξη της τεχνολογίας DSL. Τόσο ο κ. Τσιλφίδης όσο και ο κ. Κοκκίνης έχουν σπουδάσει ηλεκτρολόγοι μηχανικοί, ενώ πραγματοποίησαν μαζί τα διδακτορικά τους στο Πολυτεχνείο της Πάτρας. «Και οι δυο μας δουλεύαμε στον χώρο της μουσικής όσο ήμασταν προπτυχιακοί φοιτητές», τόνισε ο κ. Τσιλφίδης. Βέβαια εκτός από το υπόβαθρό τους, οι δύο συνιδρυτές δίνουν έμφαση και στην ομάδα που συμπληρώνει την accusonus με την οποία μοιράζονταν το όραμά τους. Από τα πρώτα της βήματα η εταιρεία άρχισε να καταγράφει έσοδα, ενώ το 2018 τα προϊόντα της είχαν ήδη πουληθεί σε πάνω από 100 χώρες. Η τεχνολογία της χρησιμοποιείται από πολλούς βραβευμένους με Grammy παραγωγούς, οι οποίοι έχουν συνεργαστεί με ηχηρά ονόματα της μουσικής βιομηχανίας, μεταξύ των οποίων οι Μπομπ Ντίλαν, Λου Ριντ, Σακίρα και πολλοί ακόμη. Σημαντική στιγμή για την εταιρεία, και ενδεχομένως κομβικό σημείο για να προσελκύει εταιρείες του μεγέθους της Facebook, ήταν η ανακοίνωση της συνεργασίας της με την Adobe, που αποτελεί ηγέτιδα στην αγορά λογισμικού παραγωγής οπτικοακουστικού περιεχομένου.

πηγή: kathimerini

You may also like

Comments

Leave a reply