0

Μεγάλες επιχειρήσεις συνήθως αγοράζουν και “καταβροχθίζουν” επιτυχημένες νεοφυείς επιχειρήσεις. Δεν λείπουν όμως και οι προτάσεις συνεργασίας σε ισότιμη βάση.

Δεκαέξι ώρες την ημέρα εργάζονται αυτή την εποχή ο Κρίστιαν, ο Φλορίν, ο Μεχντί και άλλοι έξι συνάδελφοί τους για την οικογενειακή επιχείρηση Fiege στο Ίμπενμπουρεν της Γερμανίας, που δραστηριοποιείται στον κλάδο των logistics. Η Black Friday και κυρίως η περίοδος των Χριστουγέννων είναι το αποκορύφωμα της σεζόν για τον κλάδο κι έτσι η δουλειά αρχίζει από νωρίς το πρωί σε μία αποθήκη παπουτσιών για να τακτοποιηθούν εγκαίρως όλες οι online παραγγελίες. Λεπτομέρεια: Ο Κρίστιαν, ο Φλορίν, ο Μεχντί και όλοι οι υπόλοιποι δεν είναι εργαζόμενοι με σάρκα και οστά, αλλά ρομπότ που ανήκουν στην εταιρεία Toru και έχουν κατασκευαστεί από την Magazino, νεοφυή επιχείρηση με έδρα το Μόναχο.

Πώς συνεργάστηκε η Magazino με μία επιχείρηση παλαιάς κοπής όπως η Fiege, που ιδρύθηκε το 1873 και σήμερα απασχολεί πάνω από 20.000 εργαζόμενους; Όλα ξεκίνησαν όταν ο σημερινός επικεφαλής της οικογενειακής επιχείρησης, ο Γενς Φίγκε, συνάντησε τον ιδρυτή της Magazino, Φρέντερικ Μπράντνερ, σε συνέδριο για θέματα logistics. Ο πρώτος έψαχνε μία δυνατότητα να ανταποκριθεί στις ευμετάβλητες απαιτήσεις των online πωλήσεων, ο δεύτερος αναζητούσε μία εγνωσμένης αξίας επιχείρηση, ώστε τα ρομπότ του να δοκιμαστούν και να τελειοποιηθούν σε ένα απαιτητικό επιχειρηματικό περιβάλλον.

Οι μεγάλες επιχειρήσεις αναζητούν νέο πεδίο δράσης

Αρχικά η Toru εγκατέστησε τρία ρομπότ της Magazino στην Fiege. Σιγά-σιγά οι απαιτήσεις αυξήθηκαν. Σήμερα τα ρομπότ έχουν γίνει εννέα και δεν περιορίζονται σε έναν αυστηρά οριοθετημένο χώρο, όπως γινόταν τα πρώτα χρόνια, αλλά κινούνται ελεύθερα μέσα στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης, υπολογίζουν αυτόνομα τα δρομολόγιά τους και συνεργάζονται με τους ανθρώπους, από τους οποίους μάλιστα ζητούν βοήθεια, αν χρειαστεί. Η Fiege σχεδιάζει να εγκαταστήσει ρομπότ και σε άλλα σημεία παραγωγής, ενώ παράλληλα έχει αποκτήσει μερίδιο στη νεοφυή επιχείρηση Magazino. “Για μας ήταν σημαντικό να μπούμε και οι ίδιοι στο γήπεδο, όχι απλώς να παρακολουθούμε το παιχνίδι από την εξέδρα” εξηγεί, με ποδοσφαιρικούς όρους, ο Κρίστοφ Μάνγκελμανς, διευθυντικό στέλεχος της Fiege.

Διαγωνισμοί επιχειρηματικότητας, ψηφιακές πλατφόρμες matchmaking όπως η Ambivation και κρατικές πρωτοβουλίες όπως το Ταμείο για την Ίδρυση Καινοτόμων Επιχειρήσεων (HTGF) που επενδύει σε επιλεγμένες νεοφυείς επιχειρήσεις με αρχικό κεφάλαιο κάτω από 500.000 ευρώ, προσφέρουν επιπλέον δυνατότητες για να συναντηθούν προσφορά και ζήτηση. “Βλέπουμε σημαντικές προοπτικές για συνέργειες”, τονίζει ο επικεφαλής του Ταμείου, Αλεξάντερ φον Φράνκενμπεργκ. “Για να επιτύχει όμως και να έχει διάρκεια η συνεργασία, θα πρέπει να αποφέρει όφελος και στις δύο πλευρές”. Στη Γερμανία ούτως ή άλλως οι νεοφυείς επιχειρήσεις σπάνια απευθύνονται στον τελικό καταναλωτή, καθώς κάνουν πάνω από τα δύο τρίτα του τζίρου με υπηρεσίες B2B (business-to-business).

Γι’ αυτό, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του γερμανικού Startup Monitor, το 43% των νεοφυών επιχειρήσεων αναζητούν στρατηγικούς επενδυτές, που θα τους διευκολύνουν να αποκτήσουν πρόσβαση σε νέες αγορές. Σήμερα μόλις το 15% των ερωτηθέντων αξιοποιούν κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών (venture capital). Η πανδημία έχει προκαλέσει πρόσθετα προβλήματα, λέει ο Νίκλας Φογκτ από τον Γερμανικό Σύνδεσμο Νεοφυών Επιχειρήσεων. Και αυτό γιατί “πρώτον, λείπουν τα συνέδρια και οι συναφείς ευκαιρίες για μία καλύτερη γνωριμία διά ζώσης και, δεύτερον, σε μία προσπάθεια να εξοικονομήσουν χρήματα, πολλές επιχειρήσεις περικόπτουν τη χρηματοδότηση για καινοτόμες δράσεις και προτιμούν να εστιάσουν στο παραδοσιακό κομμάτι της δραστηριότητάς τους”.

Η αξία του… λάθους

Δεν λείπουν βέβαια και οι αξιόλογες συνεργασίες, ακόμη και σε εποχές πανδημίας. Παράδειγμα αποτελεί η σύμπλευση των εταιριών Stihl και Flynex. Σήμερα η πρώτη συμμετέχει στο κεφάλαιο της δεύτερης. Η Stihl έχει αποκτήσει παγκόσμια φήμη στα μηχανήματα και εργαλεία κήπου. Η Flynex, νεοφυής εταιρία που ίδρυσαν τρεις αξιωματικοί εν αποστρατεία και ένας μηχανικός πληροφορικής, προσφέρει εμπορικά δρομολόγια με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ενώ αναλαμβάνει όλες τις σχετικές γραφειοκρατικές διαδικασίες, επαφές με αρμόδιες αρχές, καθώς και την αποθήκευση και αξιοποίηση των στοιχείων πτήσης. “Η Stihl θεωρεί ότι έχουν μέλλον τα επιχειρηματικά μοντέλα που βασίζονται σε γεωγραφικά δεδομένα (geo data)”, εξηγεί ο Μπένιαμιν Γιούνγκανς, επικεφαλής της θυγατρικής Stihl Digital.

“Το πιο σημαντικό όμως”, λέει ο Κρίστοφ Μάνγκελμανς από την εταιρία Fiege, “είναι να αναπτύξουν μία κοινή αντίληψη οι καθιερωμένες και οι νεοφυείς επιχειρήσεις”. Αυτό φυσικά δεν είναι εύκολο. Οι παραδοσιακές επιχειρήσεις συνήθως δεν έχουν αναπτύξει την κουλτούρα του trial-and-error και σπεύδουν να βγάλουν συμπεράσματα ότι μία νέα, καινοτόμος πρόταση δεν λειτουργεί. Αντιθέτως, για τα startups οι αποτυχίες και τα λάθη είναι μέσα στο παιχνίδι, γιατί μόνο έτσι μαθαίνουν και βελτιώνονται. “Τα τελευταία χρόνια πάντως είχαμε την ευκαιρία να μάθουμε κι εμείς πολλά πράγματα μέσα από αυτή τη συνεργασία”, τονίζει ο Κρίστοφ Μάνγκελμανς.

πηγή: capital

You may also like

Comments

Leave a reply

Your email address will not be published.

More in ΔΙΕΘΝΗ