0

Πώς μία βόλτα με ποδήλατο θα μπορούσε να συνδυαστεί με τη λήψη περιβαλλοντικών δεδομένων και την ευαισθητοποίηση του παγκόσμιου κοινού στο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής;Πώς θα έμοιαζε ένα «έξυπνο» σπίτι που θα μπορούσε να συλλέγει βρόχινο νερό όλους τους μήνες του χρόνου; Πώς οι αρχαίοι Έλληνες θα μπορούσαν να είχαν αξιοποιήσει την ρομποτική για να χτίσουν τους ναούς τους;

Τις λύσεις στα παραπάνω και σε πολλά θέματα που απασχολούν τη σύγχρονη κοινωνία έδωσαν μαθητές που διέπρεψαν στον 6ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2020,παρουσιάζοντας καινοτόμες ιδέες μέσα από τις ρομποτικές κατασκευές τους.Ο διαγωνισμός–θεσμός τα τελευταία χρόνια για την εκπαιδευτική ρομποτική στη χώρα μας,διοργανώθηκε από τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE και με τη συμμετοχή μαθητών δημοτικού,γυμνασίου και λυκείου από όλη την Ελλάδα.

Παρά τις ιδιαιτερότητες της φετινής σχολικής χρονιάς,στους τελικούς συμμετείχαν σχεδόν 6.000 μαθητές και περισσότερες από 1.600 ομάδες από σχολεία όλης της επικράτειας.Όπως υποδηλώνει το υψηλό ενδιαφέρον της μαθητικής κοινότητας,η πανδημία δεν στάθηκε εμπόδιο για τους εκκολαπτόμενους επιστήμονες και μηχανικούς που επιστρατεύοντας τη δημιουργικότητα και το πάθος τους για την ρομποτική συνεργάστηκαν σε ομάδες δίνοντας μία «πρόγευση» του ψηφιακού μέλλοντος.

«Κάθε χρόνο εντυπωσιαζόμαστε από τα παιδιά που συμμετέχουν στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής,αλλά φέτος ειδικά οι μαθητές υπήρξαν πρότυπο συνέπειας και εργατικότητας στις προπονήσεις τους εν μέσω πανδημίας,φέρνοντας προς αξιολόγηση εξαιρετικές ρομποτικές λύσεις» δήλωσε ο πρόεδρος του WRΟ Hellas,Ιωάννης Σομαλακίδης,συγχαίροντας τις ομάδες που συμμετείχαν και τους προπονητές–δασκάλους τους.

Τα εύσημα στους μικρούς μαθητές απέδωσε και ο Παναγιώτης Γαβριηλίδης,Chief Marketing Officer Οικιακών Πελατών Ομίλου ΟΤΕ: «Αξίζουν πολλά μπράβο σε αυτά τα παιδιά,που παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που έχει προκαλέσει η πανδημία-ειδικά για τους μαθητές,συνέχισαν να δουλεύουν ομαδικά πάνω σε ρομποτικές λύσεις,για τη συμμετοχή τους στον φετινό διαγωνισμό»,ενώ επισήμανε πώς «Η COSMOTE θα συνεχίσει να επενδύει στη διάδοση της εκπαιδευτικής ρομποτικής στα ελληνικά σχολεία.Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των παιδιών,η καλλιέργεια της ομαδικότητας και της δημιουργικότητας,είναι επένδυση στο μέλλον της χώρας μας.Με το πάθος και τις ιδέες των νέων ανθρώπων και με τη δύναμη της τεχνολογίας,μπορούμε να φτιάξουμε έναν κόσμο καλύτερο για όλους».

Ιδέες που ξεχώρισαν

Η ρομποτική στην υπηρεσία των αρχαίων Ελλήνων

Την πρώτη θέση στον τελικό της ανοικτής κατηγορίας Δημοτικού «Από τον Αρχιμήδη στον DaVinci» κατέκτησε η ομάδα ‘future scientists 2’ εκπροσωπώντας το 2ο Δημοτικό Σχολείο Αναβύσσου.Οι μικροί μαθητές μας ταξιδεύουν πίσω στον χρόνο,όπου σε ένα παράλληλο σύμπαν στην αρχαία Ανάβυσσο οι αρχαίοι Έλληνες χτίζουν ναούς με τη βοήθεια της ρομποτικής και όχι με την εκμετάλλευση δούλων.

Η ομάδα ‘future scientists 2’ που κατέκτησε την πρωτιά στην Open κατηγορία Δημοτικού «Από τον Αρχιμήδη στον DaVinci».

Το project της ομάδας ξεκινάει σε ένα υπόγειο ορυχείο,όπου γίνεται εξόρυξη μάρμαρου για την οικοδόμηση ενός ναού και σιδήρου για την κατασκευή εργαλείων και αγαλμάτων.Αξιοποιώντας εφευρέσεις του Ήρωνα,του Αρχιμήδη και του Ντα Βίντσι,η κατασκευή της ομάδας δείχνει πώς η μεταφορά,η ανύψωση και η εκφόρτωση μεγάλων και ογκωδών φορτίων θα μπορούσε να διεκπεραιωθεί απλώς με το πάτημα ενός πλήκτρου.

Με ικανοποίηση για τη διάκρισή τους,τα μέλη της ομάδας εκφράζουν την αγάπη τους για την ρομποτική,χάρη στην οποία κατάφεραν να υπερβούν τα όποια εμπόδια ύψωσε ο κορωνοϊός στην προετοιμασία τους.«Είμαστε χαρούμενοι που συμμετείχαμε στο διαγωνισμό με ένα project για το οποίο δουλέψαμε πολύ και είμαστε ευχαριστημένοι με το αποτέλεσμα.Η φετινή προετοιμασία μας είχε προκλήσεις λόγω του κορωνοϊού,γιατί έπρεπε να βρούμε νέους τρόπους να συνεργαστούμε.Μας αρέσει η εκπαιδευτική ρομποτική γιατί είναι κάτι τελείως ξεχωριστό,δημιουργικό και φέρνει καινούριες ιδέες και λύσεις» ανέφεραν οι ‘future scientists 2’.

Ένα «έξυπνο» σπίτι που σέβεται τους υδάτινους πόρους

Την τρίτη θέση στην ίδια κατηγορία του διαγωνισμού κατέλαβε η ομάδα ‘Minders2’,που αποτελείτο από μαθητές της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης.Τα μέλη της κατασκεύασαν ένα «έξυπνο» σπίτι,εξοπλισμένο με ένα ρομποτικό σύστημα το οποίο αποθηκεύει και αξιοποιεί το βρόχινο νερό κάθε εποχή του χρόνου.

Η ομάδα ‘Minders2’ ποζάρει πλάι στο «έξυπνο» σπίτι που κατασκεύασε.

Όπως εξηγούν τα μέλη της ομάδας,η σύλληψη της ιδέας «ξεκίνησε από την ανάγκη να εξοικονομήσουμε ενέργεια και να σταματήσουμε την αλόγιστη χρήση νερού με την αξιοποίηση του βρόχινου νερού όλους τους μήνες του χρόνου.Έτσι, φτιάξαμε ένα έξυπνο σπίτι,το οποίο με τον κοχλία του Αρχιμήδη στη σύγχρονη εποχή,αξιοποιεί το βρόχινο νερό και το χρησιμοποιεί στο σύστημα ποτίσματος».Τους καλοκαιρινούς μήνες το νερό που συγκεντρώνεται αξιοποιείται στον κήπο του σπιτιού,ενώ τους χειμερινούς μήνες αποθηκεύεται σε ειδική δεξαμενή.Σύμφωνα με τους μικρούς μαθητές η κατασκευή τους μπορεί να βοηθήσει συνολικά τη χώρα να διαχειριστεί τους φυσικούς της πόρους με τον μέγιστο δυνατό τρόπο,καθώς τους χειμερινούς κυρίως μήνες πλήττεται από βροχοπτώσεις που σε κάποιες περιπτώσεις,όχι μόνο δεν αξιοποιούνται,αλλά είναι και καταστροφικές.

Το ποδήλατο στον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής

Ένα ακόμη project με περιβαλλοντικό πρόσημο ήταν αυτό της ομάδας ‘Coconut Team’ από τη Φλώρινα.Τα μέλη της παρουσίασαν μία συσκευή που προσαρμόζεται σε κάθε ποδήλατο και επιτρέπει τη συλλογή περιβαλλοντικών δεδομένων και την καταγραφή τους σε έναν παγκόσμιο χάρτη,με απώτερο στόχο την ευαισθητοποίηση στο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής.

Η ‘Coconut Team’ εν δράσει.

Η συσκευή διαθέτει ειδικούς αισθητήρες που μετρούν μεταξύ άλλων την θερμοκρασία, την υγρασία,τη βαρομετρική πίεση,αλλά και τα μικροσωματίδια στην ατμόσφαιρα.Τα δεδομένα που συγκεντρώνονται αποστέλλονται μέσω κινητού και «αναρτώνται» σε ένα παγκόσμιο δίκτυο.Με τον τρόπο αυτό,ο καθένας μπορεί να γίνει ερευνητής στον τόπο του και να μοιραστεί τα δεδομένα που βρίσκει με τον υπόλοιπο κόσμο.

Η διαδρομή και το μέλλον

Διανύοντας τη δεύτερη δεκαετία λειτουργίας του ο WRO Hellas συνεχίζει να ενισχύσει τις νέες γενιές με τα κατάλληλα εργαλεία έτσι ώστε να χτίσουν νέες δεξιότητες,αναπτύσσοντας ταυτόχρονα το οµαδικό πνεύµα και τη δημιουργικότητά τους.Από το 2015 έως σήμερα,οι συμμετοχές των μαθητών στους διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που διοργανώνει ο WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE έχουν ξεπεράσει τις 24.000.Στις διοργανώσεις συμμετέχει πάνω από το 20% των ελληνικών σχολείων,ενώ σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του διαγωνισμού,το 85% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι βελτίωσε τις δεξιότητές του στον προγραµµατισµό.

Επτά στους δέκα μαθητές ανέφεραν ότι μετά την εμπειρία τους στους διαγωνισμούς,είναι πιθανότερο να επιλέξουν καριέρα σχετική µε τους τοµείς του STEM.

πηγή: kathimerini

You may also like

Comments

Leave a reply