77ο Φεστιβάλ Καννών, το μεγαλύτερο κινηματογραφικό φεστιβάλ του κόσμου είναι σε πλήρη εξέλιξη, ξεκίνησε την Τρίτη 14 Μαΐου και ολοκληρώνεται το Σάββατο 25 Μαΐου.
Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, μετά τη “Barbie” και το σνομπάρισμά της από τα Όσκαρ, η Γκρέτα Γκέργουιγκ, κριτική επιτροπή που αριθμεί άλλα οκτώ μέλη, τέσσερις άνδρες και τέσσερις γυναίκες, ανάμεσά τους ξεχωρίζουν τα ονόματα της Λίλι Γκλάντστοουν των «Δολοφόνων του Ανθισμένου Φεγγαριού» και του Χιροκάζου Κόρε-Έντα, δημιουργού των «Κλεφτών των Καταστημάτων», του «Τέρατος» και πολλών άλλων.
Ανεξάρτητα απ’ το ποιοι τελικά θα βραβευτούν και ποιοι όχι, ποιοι θα αποδειχτούν relevant και ποιοι όχι, ποιοι παρουσιάζουν ταινίες αβανταδόρικες και ποιοι όχι, δύο είναι οι παρουσίες που κεντρίζουν περισσότερο το ενδιαφέρον (το δικό μου τουλάχιστον, αλλά πιστεύω σε ένα βαθμό και το γενικότερο), του Γιώργου Λάνθιμου και του Φράνσις Φορντ Κόπολα.
Αμέσως μετά τον θρίαμβο του “Poor Things”, ο Λάνθιμος ξαναχτυπά με το “Kinds of Kindness” («Ιστορίες Καλοσύνης»), που σηματοδοτεί τη νέα συνεργασία του στο σενάριο με τον Ευθύμη Φιλίππου, μετά τη συνεργασία του με τον Τόνι Μακναμάρα στην «Ευνοούμενη» και το “Poor Things”. Τι έχουμε εδώ; Τίποτα λιγότερο από «ένα τρίπτυχο παραμύθι, που ακολουθεί έναν άνδρα χωρίς επιλογές, φερέφωνο του αφεντικού του, ο οποίος προσπαθεί να ανακτήσει τον έλεγχο της ζωής του, έναν αστυνομικό που ανησυχεί επειδή η γυναίκα του, η οποία είχε εξαφανιστεί στη θάλασσα, επέστρεψε και του φαίνεται να είναι ένας εντελώς διαφορετικός άνθρωπος και μια γυναίκα αποφασισμένη να βρει έναν συγκεκριμένο άνθρωπο με μια ιδιαίτερη ικανότητα, ο οποίος προορίζεται να γίνει πνευματικός ηγέτης».
Οι πρώτες κριτικές προϊδεάζουν για επιστροφή στην πιο weird φάση του Λάνθιμου κάνοντας λόγο για μακάβριο παραλογισμό, ωστόσο όσοι πιστεύουμε ότι ο Λάνθιμος δεν έκανε κάποιου είδους μονοσήμαντη πιο mainstream στροφή με τον Μακναμάρα, αλλά συνέχισε να εξελίσσεται δημιουργικά, περιμένουμε με ανυπομονησία να διαπιστώσουμε αν βρισκόμαστε στο επόμενο σκαλί της εξελικτικής του διαδικασίας και θα το διαπιστώσουμε πάρα πολύ σύντομα, καθώς η ταινία θα κάνει την παγκόσμια εμπορική της πρεμιέρα στην Ελλάδα, όπου βγαίνει στις αίθουσες στις 30 Μαΐου. Και για να μην πλήττουμε και επαναπαυόμαστε, έχει ήδη στα σκαριά το νέο του πρότζεκτ, ονομάζεται “Βugonia”, στο οποίο μας επιφυλάσσει δύο εκπλήξεις, αφενός τη συνεργασία με νέο σεναριογράφο που δεν είναι ούτε ο Φιλίππου ούτε ο Μακναμάρα και αφετέρου την παρουσία της Έμα Στόουν στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Αν όμως ο Γιώργος Λάνθιμος είναι το εντελώς σήμερα του κινηματογράφου, ο Φράνσις Φορντ Κόπολα είναι το τεράστιο χθες του, ένα χθες διαχρονικής αξίας μεν, ένα χθες που δεν έχει να φοβηθεί τίποτα από το χρόνο μεν, ένα χθες που που δεν έχει σταματήσει να είναι παρόν, ωστόσο σε αντίθεση ας πούμε με τον Σκορσέζε του οποίου η πορεία συνεχίστηκε αδιατάρακτη από τη δεκαετία του εβδομήντα ως σήμερα, ο Κόπολα σταμάτησε να είναι ενεργός, σταμάτησε να είναι παρών. Ένα μεγάλο όραμα είχε, ένα μεγάλο απωθημένο δεκαετιών, το “Megalopolis”, καταφέρνει στα 85 του να το πραγματοποιήσει, ποντάροντάς τα εντελώς συνεπώς προς τον μύθο του και την αλήθειά του όλα εκεί και βάζοντας 120 εκατομμύρια δικών του χρημάτων.
Comments