Ζαν Ονορέ Φραγκονάρ:Η χαρά της ανέμελης αισθησιακής ζωής σε σπάνια σχέδια!

Share:

Με μελάνι,κιμωλία ή νερομπογιές ο Φραγκονάρ,ο ζωγράφος που συνδέθηκε όσο κανένας άλλος με ελαφρές και ανέμελες ερωτικές σκηνές,μια φήμη που τον συνόδευσε όχι μόνο στους αιώνες που ακολούθησαν αλλά και επέσυρε την περιφρόνηση πολλών για την τέχνη του,λάτρευε να σχεδιάζει.

Δεκατέσσερα σχέδιά του βγαίνουν σε δημοπρασία και θεωρούνται έργα τέχνης σπουδαία και σπάνια.Ο Ζαν Ονορέ Φραγκονάρ όπως είναι το πλήρες του όνομα ήταν εθισμένος στο σχέδιο όπως λέει ο ειδικός του οίκου Christie’s,Stijn Alsteens.

Ο Φραγκονάρ σχεδίαζε διαρκώς με όποιο μέσο έβρισκε και είχε στη διάθεσή του.Με αυτό τον τρόπο έγινε και θεωρήθηκε ένας από τους μεγαλύτερους σχεδιαστές της εποχής του.Και σε αντίθεση με πολλούς άλλους καλλιτέχνες,οι οποίοι χρησιμοποίησαν τα σχέδια απλώς ως προπαρασκευαστικό εργαλείο για τους πίνακες τους,ο Φραγκονάρ τα θεωρούσε ως έργα τέχνης από μόνα τους.

Τα περισσότερα από τα σχέδια της δημοπρασίας προέρχονται από μια ομάδα τουλάχιστον 179 έργων που ο Φραγκονάρ παρήγαγε περίπου το 1780 για να απεικονίσει μέρος του επικού ποιήματος του 16ου αιώνα του Ariosto,Orlando Furioso,που οι ιστορίες ιπποτών και κοριτσιών,μαγικών και μυστηριωδών θηρίων,έκαναν το έργο ιδιαίτερα δημοφιλές στη ηδονιστική Γαλλία του 18ου αιώνα.

Για πολλούς αιώνες οι ειδικοί αναρωτιόντουσαν αν ο Φραγκονάρ,ο ζωγράφος των ευγενών και πλούσιων ιδιωτών της Γαλλίας,ήταν σοβαρός ζωγράφος που μπορούσε να σταθεί ισάξια με τους μεγάλους μετρ της εποχής του.

Μάλιστα πίσω από το πιο διάσημο έργο του,την «Αιώρα» βρίσκεται μια καταπληκτική ιστορία.Λέγεται ότι ο βαρόνος ντε Σεν Ζυλιέν θέλησε να παραγγείλει έναν πίνακα και απευθύνθηκε σε ένα ζωγράφο σοβαρών θεμάτων της εποχής του.Του ζήτησε να ζωγραφίσει την ερωμένη του ενώ έκανε κούνια.Την κούνια θα την έσπρωχνε κάποιος επίσκοπος και απαραίτητη προϋπόθεση για την εκτέλεση του έργου ήταν να φαίνονται τα καταπληκτικά πόδια της.«Εμένα»,του είπε «θα με τοποθετήσετε έτσι ώστε να μπορώ να βλέπω καλά τα πόδια αυτού του όμορφου πλάσματος».Ο σοβαρός ζωγράφος αποχώρησε,αλλά του σύστησε τον καταλληλότερο.Τον Ζαν Ονορέ Φραγκονάρ.

Τα έργα του Φραγκονάρ απεικονίζουν αυτό που λέμε σήμερα joie de vivre,την ανυπόκριτη και απενοχοποιημένη χαρά της ζωής.

Ο Φραγκονάρ,ο μεγαλύτερος εκπρόσωπος της ροκοκό ζωγραφικής,απεικόνισε όχι μόνο την ανεμελιά και τη χάρη των ερωτικών συνευρέσεων αλλά και τις απολαύσεις ενός ολόκληρου αιώνα του 17ου.Οι αιώνες και η επανεκτίμηση των έργων τέχνης δούλεψαν προς όφελός του ώστε σήμερα να συζητάμε για έναν όχι μόνο διαπρεπή εκπρόσωπο της εποχής του αλλά για έναν μέγα ζωγράφο,δεινό σχεδιαστή και λαμπρό χαράκτη.

Ο Φραγκονάρ,σπούδασε στο Παρίσι και στην Ιταλία και άρχισε τη σταδιοδρομία του ζωγραφίζοντας ιστορικά και μυθολογικά θέματα.Τα εγκατέλειψε γρήγορα και έγινε περιζήτητος γιατί αποτύπωνε με τη μοναδική του τέχνη τον απερίφραστο αισθησιασμό της ζωής.Με τη Γαλλική Επανάσταση έφτασε το τέλος της τέχνης του.Ήταν η σειρά του Νταβίντ και του ιδεώδους της επαναστατικής αρετής.Ο Φραγκονάρ με τη βοήθεια και μεσολάβηση του Νταβίντ δούλεψε για να εξοικονομήσει τα προς το ζην στην Υπηρεσία Μουσείων.Πέθανε λησμονημένος το 1805.Σήμερα τα έργα του είναι ανεκτίμητης αξίας.

Τα έργα του,μέσα από ένα αισθησιακό πρίσμα,σκηνοθετούν τη συνεύρεση των σωμάτων και την ένωση των ψυχών,με τρόπο ακόλαστο,πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική.

πηγή: elculture

Share:

Leave a reply