Οι εκλογές στην εποχή των likes…

Share:

Η τεχνολογία έχει επηρεάσει κάθε τομέα της ζωής και της καθημερινότητάς μας, δίνοντάς μας πολλές νέες δυνατότητες επικοινωνίας. Για παράδειγμα, η πλειοψηφία των ανθρώπων διατηρεί προφίλ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα χρησιμοποιεί όχι μόνο για επικοινωνία αλλά και για ενημέρωση. Για το λόγο αυτό οι επικοινωνιολόγοι και οι marketers δεν θα μπορούσαν να μην στραφούν προς αυτά και να τα εντάξουν στις στρατηγικές τους. Σταδιακά από καμπάνιες προώθησης προϊόντων άρχισαν να χρησιμοποιούνται σε πολιτικές και προεκλογικές καμπάνιες. Οι πολιτικοί άρχισαν να αντιμετωπίζονται σαν προϊόν προς προώθηση και τα υπεύθυνα για την επικοινωνία τους επιτελεία ξεκίνησαν να χαράζουν στρατηγικές προσέλκυσης ψηφοφόρων μέσα από τους διαδικτυακούς ακολούθους και φίλους/οπαδούς τους. Πλέον έγινε φανερό πως ανοίχθηκε μια νέα αγορά που είχε πολλά να προσφέρει και σίγουρα ένα συγκριτικό πλεονέκτημα σε εκείνους που θα μπορούσαν να την αξιοποιήσουν.

Σε καμία περίπτωση μια καμπάνια δεν μπορεί να βασιστεί μόνο στα νέα μέσα, όσο καλά σχεδιασμένη κι αν είναι, όσο customized περιεχόμενο για κάθε μέσο κι αν παραχθεί, όπως έχει τονίσει αρκετές φορές ο Γεράσιμος Ζαγορίτης, ένας campaigner που βραβεύτηκε από το γνωστό περιοδικό Campaigns & Elections και έχει στο ενεργητικό του καμπάνιες γνωστών Ευρωπαίων πολιτικών όπως ο Ζαν-Κλώντ Γιούνκερ. Όμως η γνώση και η χρήση μέσων όπως το Facebook, το Twitter και το Snapchat μπορούν να βοηθήσουν έναν υποψήφιο να φτάσει κοινό που δεν θα μπορούσε να προσελκύσει αλλιώς, είτε λόγω απόστασης είτε λόγω μη ενεργής ενασχόλησης από μέρους τους ενασχόλησης με την πολιτική. Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως SoMe, λχ Facebook και Twitter χρησιμοποίησε κυρίως στην καμπάνια του ο Donald Trump, επενδύοντας αξιοσημείωτα ποσά σε χορηγούμενα και διαφημίσεις. Ο επικοινωνιολόγος του νέου Προέδρου των ΗΠΑ, αξιοποίησε τα νέα μέσα αντιμετωπίζοντας τον Trump σαν προϊόν και χτίζοντας μια καμπάνια προώθησης ενός νέου προϊόντος και τους κανόνες στρατηγικής επικοινωνίας που χρησιμοποιούνται στο εμπορικό marketing αλλά και προσπαθώντας να βελτιώσει την εικόνα του υποψηφίου του μειώνοντας την εικόνα της αντιπάλου του.

Άλλο παράδειγμα αποτελεί ο Jeremy Corbyn, που χρησιμοποίησε το Snapchat για να μοιραστεί με τους ακολούθους του τον αγώνα του ενώ το επικοινωνιακό team των Εργατικών δημιούργησε και το δικό του εργαλείο προκειμένου να μπορεί να παράγει προσωποποιημένο περιεχόμενο για κάθε ομάδα ψηφοφόρων ή πιθανών ψηφοφόρων. Πολλοί ειδικοί της επικοινωνίας επιλέγουν το Twitter σαν μέσο άμεσης αντίδρασης των πολιτικών τους και γι’ αυτό το λόγο το συγκεκριμένο μέσο αποτελεί ισχυρό συστατικό των προεκλογικών εκστρατειών μιας και αναγνωρίζεται η μεγάλη σημασία που έχει και η δυνατότητα επηρεασμού και έντονης και άμεσης αλληλεπίδρασης μεταξύ πολιτικού και οπαδών ή ακολούθων, ακόμη και ανθρώπων όχι φιλικά προσκείμενων.

Εξίσου σημαντικό στον αγώνα για προσέλκυση ψηφοφόρων έχει αποδειχθεί το YouTube, όπου πλέον πολλά κόμματα και πολιτικοί διατηρούν κανάλι και φροντίζουν να ανεβάζουν συχνά υλικό από ομιλίες και παρεμβάσεις προσπαθώντας να είναι αισθητικά ελκυστικό για τους χρήστες, αν και σπάνια συνδέεται ο αριθμός θέασης των βίντεο και αυτός των συνδρομητών με εκείνο των ψηφοφόρων. Πλέον είναι εμφανές πως έχουμε οδηγηθεί στην εποχή όπου η επικοινωνία παίζεται και χαράσσεται με γνώμονα τα νέα μέσα και τις δυνατότητες που αυτά προσφέρουν. Έτσι, έχουμε περάσει από την εποχή που οι πολιτικοί αρκούνταν στην παραδοσιακή τακτική των εκδηλώσεων, των φυλλαδίων, των περασμάτων από σπίτια και γειτονιές στην εποχή των Social Media, του προσωποποιημένου περιεχομένου, των followers και των likes, με τις αναρτήσεις φωτογραφιών και των ιστοριών σε Facebook και Instagram να έχουν πάρει τη θέση των εφημερίδων και τη μάχη να δίνεται για την καλύτερη ατάκα και το πιο πετυχημένο Hashtag.

της Φωτεινής Μπακαδήμα, Τομεάρχης Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Υποψήφια Ευρωβουλευτής ΜέΡΑ25

πηγή: mera25

Share:

Leave a reply